دکتر غلامرضا سلیمانی

دانشیار دانشگاه و فعال در حوزه بازار سرمایه و صنعت بیمه

اولین و مهمترین مسئله در مواجهه با تحریم ها، حفظ پیوند و اعتماد میان مردم و دولت است. دولت باید این اعتمادسازی را بالاتر برود و بایستی مردم در جریان امور قرارگرفته و وضعیت را بدانند.

بخش خصوصی در زمان های بحرانی می تواند به کمک دولت بیاید. در خیلی مسائل بین المللی اگر دولت بخواهد وارد شود به دلایل بین المللی و مقررات دست و پا گیر خیلی موفق نخواهد بود. اینجاست که بخش خصوصی باید وارد عرصه این جنگ اقتصادی با آمریکا بشود.
بخش خصوصی خودش بلد است و راهکار را برای دورماندن از تحریم و فروش محصولات خود پیدا می کند. در طرف مقابلشان نیز بخش خصوصی قرار دارد که خریدار است و اینها باهم بدنبال راهکارهایی خواهند رفت که این راهکارها را در بخش دولتی نمی توان به آنها رسید.
بخش خصوصی هنوز به بلوغ نرسیده است. باید به سمتی برویم که شرکت های سهامی عام و تعاونی ها شکل بگیرند و مردم را در بخش خصوصی سهام دار کنیم. آن وقت شرکت های بزرگ بخش خصوصی شکل گرفته و می توانند کارهای بزرگ نیز انجام دهند.


برای تقویت بخش خصوصی ما نیازمند ثبات قانون‌ و حمایت قانون هستیم


در جنگ تحمیلی بسیج به کمک ارتش و سپاه رفت، در جنگ اقتصادی کنونی بخش خصوصی بسیج اقتصادی ماست.
بایستی بنیادهایی خصوصی ایجاد شوند متشکل از صاحبان فکر، علم، تجربه و سرمایه و شرایط کشور را بررسی کرده و راه حل نشان بدهند. مطمئنا دولت از این جریانات استقبال خواهد کرد.
لازم نیست که حتما با شرکتهای بزرگ دنیا معامله کنیم. آنقدر شرکتهای کوچک و متوسط در دنیا هستند که هیچ ارتباط و معامله ای با آمریکا ندارند و می توان با آنها وارد معامله شد.
وظیفه دولت بودجه دادن و در نقش کارفرما عمل کردن نیست؛ دولت وظیفه اش آماده کردن بستر مناسب فضای کسب وکار است. دولت فضا را آماده کند، شرکت ها خودشان بلد هستند چه کاری انجام دهند.

فایل تصویری گفتگوی دکتر غلامرضا سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی