دکتر غلامرضا سلیمانی

دانشیار دانشگاه و فعال در حوزه بازار سرمایه و صنعت بیمه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ،‌ با بیان اینکه می خواهیم شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به برترین شرکت سرمایه گذاری در بین بنگاه های بزرگ اقتصاد ایران، از منظر سودآوری و ارزش بازار تبدیل شود، اظهارداشت:‌ سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از بدو تاسیس یعنی در مهر ماه سال 70 تا سال گذشته 3600  برابر شده است.

غلامرضا سلیمانی ادامه داد: در واقع ‌از سرمایه 36 هزار میلیارد ریالی این شرکت، حدود 16 هزار میلیارد ریال (44 درصد) آن از محل آورده نقدی سهامداران تامین شده است. مابقی منابع این افزایش سرمایه از محل اندوخته ها و سود  انباشته ناشی از محل فعالیت شرکت در سنوات مختلف تامین شده و به سرمایه انتقال یافته است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که شرکت از زمان تاسیس تا کنون 28 هزار میلیارد ریال نیز تقسیم سود داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در خصوص سرمایه‌گذاری های این شرکت، با بیان اینکه حدود 70 درصد از سرمایه‌گذاری های این شرکت در شرکت های بورسی صورت گرفته است، با این وجود یکی از سیاست های محوری غدیر را حضور هر چه بیشتر شرکت های زیر مجموعه آن در بازار سهام به جهت شفافیت بیشتر، نظارت آسان تر و قابلیت نقدپذیری بیشتر می باشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس شرکت سرمایه گذاری غدیر  در نظر دارد تا سهام شرکت های توسعه سرمایه و صنعت غدیر‌( هلدینگ سیمان)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر، توسعه مسیر برق گیلان و  واسپاری سپهر پارس را در بازار سرمایه عرضه کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در ادامه به طرح های توسعه ای غدیر در صنایع پتروشیمی، صنایع و معادن،‌ ساختمان،‌ برق و انرژی، سیمان اشاره کرد که بخش اعظمی از منابع مورد نیاز جهت  اجرای این پروژه ها از محل تسهیلات خارجی و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

وی مهمترین طرح های شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را که در سال 1393 مصوب گردیده است ، نیروگاه بندر عباس-نما،‌ نیروگاه قشم، فولاد نی ریز، فاز 2 کرمانشاه، نیروگاه لامرد، آلومینیم جنوب و نیروگاه ابوموسی نام برد.

سلیمانی در اشاره به استراتژی غدیر عنوان کرد که این شرکت در سال 1393 با مطالعه و ارزیابی درصنایع آهن و فولاد، معدن و صنایع معدنی، بانکداری، برق و انرژی، پتروشیمی، سیمان، ICT، بیمه،‌ حمل‌ونقل دریایی، حمل‌ونقل ریلی و ساختمان مبادرت به تدوین استراتژی خود نموده است.

در این زمینه  شاخص های ارزیابی هر صنعت شامل دوره عمر محصول و تکنولوژی، بررسی ساختار بازار محصول ( داخلی و خارجی)، حاشیه سود و روند آن،‌ تحلیل کلان صنعت، تحلیل ساختار رقابتی بازار، عوامل کلیدی موقعیت صنعت و جایگاه محصول در زنجیره ارزش بوده است . در همین راستا و مطابق با سند استراتژی غدیر ، در نظر داریم تا ارزش دارایی های مجموعه غدیر را به   100 هزار میلیارد تومان  و سود خالص  این شرکت را به 10 هزار میلیارد تومان  تا سال 1398  افزایش دهیم.

همچنین این مقام مسوول در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر عنوان کرد که در طی دوره اجرای استراتژی یعنی سال های 1393 تا 1398 ، مجموع سود تقسیمی ، 120 هزار میلیارد ریال و مبلغ تامین مالی از محل بدهی در همین دوره  200 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

به گفته وی، همچنین در این استراتژی متوسط درصد تقسیم سود در فاصله سال های 1393 تا 1398، 55 درصد تعیین شده است.

سلیمانی همچنین در تشریح پرتفوی هدف غدیر برای افق 1398، اظهارداشت: در استراتژی تخصیص دارایی ها ، برای صنعت معادن و فلزات وزن 20 تا 25 درصدی، برای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی وزن 35 تا 40 درصدی، برای صنعت برق و انرژی وزن 10 تا 15 درصدی ، گروه خدمات مالی ( به همراه تکمیل زنجیره و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات) 12 تا 15 درصد، مستغلات (‌با محوریت توسعه زمین) 8 تا 10 درصد و فرصت های پیش رو 15 تا 20 درصد در نظر گرفته شده است.

درپایان ، ایشان ضمن امیدواری به آینده اقتصاد ایران ، تحقق اهداف مورد نظر غدیر را در سایه همدلی و همکاری گروه بزرگ غدیر ، دست یافتنی دانست .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی