دکتر غلامرضا سلیمانی

دانشیار دانشگاه و فعال در حوزه بازار سرمایه و صنعت بیمه

بالاخره انتظارات به سر رسید و اولین رگه های توافقات ، با انتشار بیانیه ظاهر شد. باید دید بازار امروز به این رخداد مهم سیاسی چه عکس العملی نشان می دهد،اما انتظار رشد سنگین شاخص با توجه به بعد روانی این اتفاق دور از ذهن نخواهد بود.

غلامرضا سلیمانی امیری، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به بیانیه اخیر لوزان درخصوص تاثیر این رخداد در وضعیت بازار به خبرنگار بورس 24 گفت: بازار در سال گذشته وضعیت مناسبی نداشته ولی امیدواریم با بیانیه سیاسی اخیر وضعیت بازار سهام بهبود پیدا کند.

به گفته وی، بخشی از افت بازار به دلیل وضعیت اقتصادی و به نوعی رکود در اقتصاد بوده و بخش دیگر آن هیجانی و روانی عنوان شده که روی بازار اثر منفی داشته است.

سلیمانی امیری با بیان این که بعد روانی منفی بازار با وجود اخبار مثبتی همچون توافقات بهبود خواهد یافت ، اذعان داشت: بعد روانی منفی که تاکنون در بازار حاکم بوده با وجود موضوع توافقات تغییر کرده و مثبت خواهد شد و بازار در این مورد واکنش مثبت نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر افزود: در خصوص بخش واقعی اقتصاد بازار بعد از رونق اقتصادی ، افزایش صادرات، حل مشکلات سوئیفت، گشایش ال سی و سایر عوامل موثر در رشد اقتصادی متاثر خواهد شد. در چنین حالتی بازار بورس وضعیت باثبات و روبه افزایشی دارد.

متوسط P/e انتظاری این روزهای بازار ...

این چهره سرشناش بازار سهام در ادامه با اشاره به میزان P/E بازار سرمایه و انتظار رشد این مولفه شاخص گفت: درحال حاضر میزان P/Eبازار سهام چهار مرتبه است اما با توجه به هیجانات مثبت این روزهای بازار گمان می رود که تا متوسط پنج P/Eبازار رشد نماید و بعد از این با توجه به  حرکت بخش واقعی اقتصاد بازار راه خود را پیدا خواهد نمود.

وی در برابر این سوال خبرنگار ما مبنی بر این که بازار بورس با وجود این هیجانات مثبت چه میزان رشد دارد؟ اظهار داشت: معمولا بازار در مقابل اخبار و موضوعاتی که در آینده اتفاق خواهد افتاد و به نوعی انتظارات مثبت و منفی از وضعیت آینده ، واکنش زودتری نشان می دهد و این انتظارات تاثیر خود را روی شاخص به سرعت نشان می دهد یعنی اگر آینده روشنی مورد انتظار است، بازار بورس نیز از قبل تحت تاثیر قرار می گیرد و موضوع مربوطه اثر خود را روی شاخص می گذارد.

او در خصوص این نظریه که بخش عمده ای از تاثیر توافقات هسته ای در نوروز 94 در بورس پیشخور شده است،گفت:اساسا بازار از محل مذاکرات در روزهای اخیر تاثیر پذیری زیادی نداشته است و تاثیر توافق اولیه سیاسی تازه از امروز به بعد معاملات بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی