دکتر غلامرضا سلیمانی

دانشیار دانشگاه و فعال در حوزه بازار سرمایه و صنعت بیمه

غلامرضا سلیمانی امیری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر که کاندیدای حضور در اتاق بازرگانی شده، امروز دلایل حضور خود در این انتخابات را تشریح کرد.

در اتاق بازرگانی، دغدغه های بازار سرمایه را پیگیری می کنم. کمیسیون بورس اتاق فعال می شود و ریسک های بازار را از تریبون اتاق به گوش مسئولان می رسانیم. البته از مجموعه غدیر، آقای مرتضی عزیزی مدیرعامل پارسان هم کاندیدای حضور در اتاق شده است.او ادامه داد: «من هنوز در هیچ یک از گروه های انتخاباتی عضو نشده ام. البته در این انتخابات به طور مستقل حضور پیدا نمی کنم. بورسی ها شانس بالایی در این انتخابات دارند. اتاق پیش رو را پرقدرت و پرنفوذ می بینم. اگر اتاق گذشته فعال و پرنفوذ بود خوراک 13 سنتی پتروشیمی ها به تصویب نمی رسید. در کل اتاق از حالت سنتی خارج خواهد شد.» سلیمانی در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها هم گفت: «نرخ خوراک تا آخر سال با جمع بندی سازمان مدیریت وزارت نفت و اقتصاد برای بلند مدت و بر اساس فرمول تصویب شده تعیین می شود. با فرمول جدید، نرخ خوراک حدود 8 سنت است اما چیزی که قطعا می توان گفت این است که نرخ خوراک از 10 سنت بالاتر نمی رود. هیچ نگرانی بابت خوراک وجود ندارد و این موضوع حل شده است

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در جمع رسانه های خبری، به تشریح دلایل حضور خود در انتخابات اتاق بازرگانی ایران پرداخت.

غلامرضا سلیمانی به تجربیات خود در مجموعه هایی چون سرمایه گذاری غدیر در شرایط فعلی و قبل از آن در شرکت سرمایه گذاری تدبیر، ایران خودرو، سازمان اقتصادی کوثر و سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد که طی این دوران اتاق بازرگانی ایران تعامل چندان فشرده ای با مسوولان رده بالای دولت و تصمیم گیرندگان اقتصادی در سطح کلان کشور نداشته است.

وی اظهار داشت: در واقع طی این مدت صدای بخش صنعت و بازرگانی به گوش مسوولان تراز اول کشور نرسیده است، احساس خلاء موجود در این عرصه دلیلی بر مشارکت در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی ایران شد.

وی معتقد است که موفقیت بخش خصوصی در هر کشوری در گرو تعامل سازنده آن با دولتمردان، پارلمان ، قوه قضاییه و تصمیم گیران آن کشور است.

دراین راستا بود که این خبره بازار سرمایه از کیفی سازی پالایشگاه ها، بهره مالکانه معادن و نرخ خوراک پتروشیمی ها به عنوان تصمیماتی نام برد که در غیاب ارتباط بخش خصوصی و دولت، از سوی دولتمردان اتخاذ شد و ریسک های بسیاری را به صنایع فعال در کشور تحمیل کرد.

وی اتاق بازرگانی را به کانالی تشبیه کرد که به واسطه آن می توان پیام و مشکلات شرکت های تولیدی و معدنی را به سمع و نظر مسوولان کشور رساند.

اتاق بازرگانی و بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در ادامه اظهارات خود، مشکلات و کمبود نقدینگی موجود در صنایع و شرکت های بازرگانی و تولیدی به ویژه در دوران رکود را مورد اشاره قرار داد و گفت: در دوران حاضر که منابع نقدینگی بانک ها قفل و فعالیت بازار سرمایه کمرنگ شده است، برقراری پلی میان اتاق بازرگانی و بازار سرمایه می تواند منجر به هدایت نقدینگی بخش خصوصی فعال در اتاق بازرگانی به بازار سرمایه باشد تا به این واسطه، صنایع و شرکت های فعال در بورس مورد حمایت قرار گیرند.

این کاندیدای اتاق بازرگانی در برابر این سوال که با توجه به رکود حاکم بر بازار سرمایه، آیا سرمایه های موجود در بخش خصوصی فعال در اتاق بازرگانی، قادر به کسب بازدهی مورد انتظار خود از بورس خواهند بود؟، گفت: مفهوم بازار سرمایه تنها به خرید و فروش سهم برای کسب بازدهی خلاصه نمی شود، در واقع هدف ما بر این است که شرکت ها قادر به تامین منابع مالی خود از طریق بازار سرمایه باشند؛ با توجه به نظارتی که بر شرکت های بورسی وجود دارد، ورود این سرمایه ها منجر به بلوغ شرکت های بورسی خواهد شد.

سلیمانی تاکید کرد: آنچه که در بازار سرمایه مورد اهمیت قرار دارد مساله شفاف سازی است؛ در واقع همیشه اختلاس و گمراه سازی افراد زمانی صورت می گیرد که در فعالیت ها شفاف سازی نباشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر رکود حاکم بر اقتصاد کشور منجر شده است تا شرکت های فعال در ایران به ویژه شرکت های صنعتی از وضعیت مناسبی برخوردار نباشند لذا اگر تعامل بین دولت و شرکت ها به واسطه اتاق بازرگانی بیشتر شود، ازسیاست گذاری هایی که می تواند به رکود دامن زند، جلوگیری می شود و حتی می توان پیشنهاد تدوین سیاست هایی را به دولت و مجلس داد که منجر به ساده سازی قوانین و مقررات و مشوق های صادراتی شود.

این خبره بازار سرمایه که از اتاق بازرگانی به عنوان همراه دولت ها در سایر کشورها در تدوین سیاست ها و استراتژی های اقتصادی نام می برد، به عدم حضور بخش خصوصی در تصمیم گیریها و استراتژی های کلان اقتصادی در ایران اشاره و بر لزوم حضور بخش خصوصی در تبیین و تدوین برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

وی از تحرک در اقتصاد کشور، رشد بنگاه های اقتصادی، اجرای خصوصی سازی واقعی شرکت ها و پیاده سازی کامل اصل 44 به عنوان دستاوردهای حضور بخش خصوصی در تدوین برنامه ششم توسعه نام برد.

بر این اساس بود که سلیمانی نقش شرکت های سرمایه گذاری در عرصه اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر مجموعه ای مانند شرکت سرمایه گذاری غدیر که در قالب یک هلدینگ چندرشته ای عمدتا به سیاست گذاری می پردازد، می تواند با حضور در اتاق بازرگانی نقش موثری در جهت رشد و توسعه بازار سرمایه داشته باشد.

وی در این میان کاهش قیمت نفت را مورد اشاره قرار داد و از آن به عنوان فرصتی یاد کرد که برای به حداقل رساندن فشارهای موجود بر اقتصاد کشور می تواند منجر به بهره گیری از تمام پتانسیل های موجود شود.

مدیر عامل هلدینگ چندرشته ای غدیر که از بازار سرمایه به عنوان یکی از این پتانسیل ها یاد می کرد، ابراز داشت: در واقع شفافیت موجود در بازار سرمایه و نظارت حاکم بر شرکت های بورسی می تواند منجر به جذب سرمایه ها و اعتماد بیشتر شود.

وی با توجه سابقه طولانی مدت فعالیت اتاق بازرگانی ایران اظهار تاسف کرد که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی درکشوری با وجود صنایع و شرکت های گسترده، قادر به پیاده سازی اهداف خود نبوده است.

سلیمانی استقلال اتاق بازرگانی را ناشی از ذهنیت کاندیدا و اعضای آن دانست و عنوان کرد: برخورداری اعضای اتاق بازرگانی از ایده، سبک و تحصیلات منتج به استقلال آن خواهد شد.

گروه های فعال در اتاق بازرگانی

وی با اشاره به حضور پنج گروه در انتخابات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد که هنوز تصمیمی مبنی بر حضور مستقل و یا مشارکت در یکی از این گروهای فعال در انتخابات اتاق بازرگانی نگرفته ام.

این خبره بازار سرمایه با تاکید بر حضور افراد متخصص در 5 گروه انتخابات اتاق بازرگانی، عنوان کرد: سعی می کنم که در یکی از این گروه ها قرار داشته باشم.

وی دراین میان کاندیدای اتاق بازرگانی را مورد اشاره قرار داد که به عنوان چهره های جدید، تحول گرا و علاقمند به نظام تلاش دارند تا طرحی نو در اندازند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با بیان اینکه باید از بداخلاقی هایی که در انتخابات شکل می گیرد پرهیز کرد، ادامه داد: انتظار می رود که این انتخابات به واسطه تخصصی بودن آن، نسبت به دیگر انتخابات از سطح بالاتری برخوردار باشد.

او در برابر این سوال که " آیا پس از حضور در هیات نمایندگان اتاق ایران، تصمیمی برای کسب ریاست در کمیسیون های اتاق و یا ریاست اتاق تهران دارید؟، گفت: به دنبال پوزیشن در اتاق بازرگانی نیستم، چرا که معتقدم افرادی که به دنبال کسب موقعیت خاصی دراتاق بازرگانی هستند، در پیگیری از اهداف شخصی خود، کمکی به رشد و توسعه صنعت نخواهند کرد.

سلیمانی با تاکید بر انجام کار تیمی، ادامه داد: بر این باورم که باید پیوند بازار سرمایه با اتاق بازرگانی گسترش یابد، ضمن آنکه در برنامه ششم توسعه هم موثر بود.

رئیس سابق هیات مدیره بانک پارسیان در این میان مدیران کاندید شده از بازار سرمایه در انتخابات آتی را مورد اشاره قرار داد و یاد آورشد: هنوز بازار سرمایه نتوانسته به انتظارات موجود از خود، جامعه عمل بپوشاند، به گونه ای که هنوز مدیران بازار سرمایه درمراکز تصمیم گیری حضور ندارند، بر این اساس بود که در این انتخابات شرکت کردیم تا به این واسطه شاهد تحولی در این عرصه باشیم.

مدیرعامل هلدینگ چند رشته ای غدیر با توجه به مذاکرات هسته ای و رفع تحریم های بین المللی علیه کشورمان، بر خروج اتاق بازرگانی از حالت سنتی به منظور آماده سازی خود برای رقابت در سطح جهانی تاکید کرد.

به گفته وی؛ درهنگام تعامل با اتاق های بازرگانی سایر کشورها باید بخش خصوصی کشور سطح تکنولوژی خود را برای رقابت در عرصه جهانی ارتقاء دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی